Zaterdag 31 mei de tocht naar Londen
De wind van de dag ervoor was gaan liggen en de VNZ-colonne maakte zich klaar voor het tweede deel van de tocht: de Thames op, richting de prachtige St. Katharine Docks in hartje Londen. Zoals het een echte club betaamt, voer iedereen keurig in lijn achter elkaar de rivier op – een mooi gezicht, alsof we samen een eigen vloot vormden.
Omdat dit stuk enkel op motor gevaren werd, bleven de zeilen deze keer opgeborgen. Toch verscheen er al snel kleur in de masten: hier en daar ging een feestvlag omhoog.

De ene schipper was wat laat met zijn vlag te hijsen.

En anderen dan weer net iets te hoog.

Onderweg langs iconische bakens.
Eenmaal op de rivier meldde iedereen zich netjes bij de Thames Barrier, die zonder problemen gepasseerd werd. Vanaf daar volgden de herkenningspunten elkaar in snel tempo op.


We voeren langs de imposante O² Arena, met daarboven de IFS London Cable Car die The Greenwich Peninsula en The Royal Docks, op 90 meter boven het water met elkaar verbindt. Voldoende doorvaarhoogte was hier dus zeker gegarandeerd.

Niet veel later bereikten we de nulmeridiaan van Greenwich, waar aan Neptunus de nodige geestrijke offerers werden gebracht. Achter het statige Old Royal Naval College verscheen plots de gestroomlijnde mast van de beroemde Cutty Sark, het 19de-eeuwse theeklipper-schip dat nu als museum te bewonderen is.
En dan was daar eindelijk de kers op de taart: in de verte doemde de iconische Tower Bridge op. Een moment waar iedereen reikhalzend naar had uitgekeken.


Na twee goed gevulde schuttingen van de sluis meerden we aan in onze boxen in St. Katharine Docks. Al snel verzamelde de hele VNZ-ploeg zich op het ponton, waar een welverdiende pontondrink volgde, een woordje van de voorzitter en het feestcomité mochten hier zeker niet ontbreken. Een perfecte afsluiter van een bijzondere vaartocht.
Praktische info voor schippers
Afstand: van Queenborough naar Tower Bridge is het ongeveer 41NM varen via de Thames.
Vaartijd: reken op 5 à 7 uur, afhankelijk van vaarsnelheid en vooral van de stroom.
Getijdenplanning: vertrek zó dat je de vloedstroom maximaal mee hebt; zonder die hulp kan de tocht zwaar en lang worden.
Melden bij Thames Barrier: verplichte procedure voor passerende scheepvaart, verloopt meestal zonder problemen.
Navigatie: de rivier is druk bevaren door beroepsvaart. Goed opletten, koers houden en tijdig communiceren is noodzakelijk.
Aanlopen St. Katharine Docks: De marina wordt bereikt via een sluis. Deze schut meerdere boten tegelijk, dus houd lijnen en fenders paraat. Binnenvaren is na afroep door de havenmeester. Reserveren is noodzakelijk, zeker voor groepen. Binnenin wacht je een veilige en sfeervolle haven, vlak naast Tower Bridge. En in directe verbinding met hartje Londen via de tube.
Benieuwd naar onze verdere avonturen in Londen? Hou de blog in de gaten – de volgende verhalen verschijnen weldra!
Met dank aan PJ voor de extra foto’s.
VNB Vrije Noordzee Blogger
Reactie schrijven