Verkeerscentrale Hoek van Holland open

Ingezonden door Hugo - Jutter

 

Verkeerscentrale Hoek van Holland open         Bron: Schuttevaer

 

De Rotterdamse havenwethouder Jeannette Baljeu heeft 4 april de vernieuwde verkeerscentrale in Hoek van Holland geopend. Vanuit de centrale begeleiden VTS-operators van Havenbedrijf Rotterdam het scheepvaartverkeer van 57 kilometer uit de kust tot ongeveer de Maeslantkering en het gehele Europoortgebied.

De vernieuwing maakt onderdeel uit van de algehele modernisering van het verkeersbegeleidend systeem van Havenbedrijf Rotterdam. In 2010 opende prinses Margriet al de nieuwe verkeerscentrale Rotterdam in de Botlek. De software van Hamis - het nieuwe informatiesysteem van het Havenbedrijf voor de afhandeling van het scheepvaartverkeer - werd in 2011 opgeleverd.

De nieuwe verkeerscentrale is gevestigd op de plaats waar ooit een bunker uit de Tweede Wereldoorlog stond. Dit verdedigingswerk vormde een schakel in de Atlantikwall die liep van het noorden van Noorwegen tot aan Spanje. De bunker maakt nog steeds deel uit van de verkeerscentrale. Architect Ewout Dorleijn van Tebodin uit Delft ontwierp een hypermoderne verkeerscentrale rondom de anderhalve meter dikke bunkermuren.

Verkeersbegeleiding

Het havengebied van Rotterdam bestrijkt een gebied van 100 kilometer; vanaf het begin van de Eurogeul tot en met de Van Brienenoordbrug. Daarin arriveren jaarlijks ongeveer 32.000 zeeschepen en 130.000 binnenvaartschepen. Die zijn gezamenlijk goed voor ongeveer 900.000 scheepvaartbewegingen. Havenbedrijf Rotterdam is verantwoordelijk voor de veiligheid en orde in de haven. Daartoe heeft het onder andere 100 verkeersbegeleiders in dienst. Zij maken gebruik van 38 radars en voeren hun werk uit vanuit de nieuwe Verkeerscentrale Rotterdam en in Hoek van Holland. De haven is ingedeeld in 11 sectoren. Bij de Verkeerscentrale Hoek van Holland zijn vijf sectoren ondergebracht.

 

Wat is er voor ons belangrijk : Wij dienen ervoor te zorgen dat zij ook weten wie wij zijn. (bij oversteken Eurogeul)

Bij opvaren van de nieuwe waterweg worden we geconfronteerd met vele VTS kanalen.

Zelf heb ik voorgehad nabij Dordrecht dat ik opgeroepen werd om dringend te stoppen omdat er een groot zeeschip uit een zijkanaal kwam. Ook daar is het van belang om je schip te melden!!

Het is overigens wel de moeite om via Hoek van Holland eens binnen te lopen en zo langs de Oude Maas naar het Haringvliet te varen. Of via de van Brienenoord brug en de Koningsbrug Rotterdam te bezoeken en daarna verder naar de Noordzee, of ook weer via de Oude Maas weer terug naar het zuiden te varen.

Zo kan je eens zien hoe groot en indrukwekkend de Rotterdamse haven is!

 

Een goed, zonnig en warm vaarseizoen.

Hugo

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0